Share This Article
Ξεκινώντας το άρθρο μου σήμερα, θα ήθελα αρχικά να τονίσω πως όλες οι απόψεις είναι καθαρά προσωπικές.
Ναι μεν τα όσα θα σας παρουσιάσω στο άρθρο μου βασίζονται σε βασικές αρχές σύνθεσης και φωτογράφισης φαγητού, ο καθένας όμως έχει το δικό του στυλ και πάνω σε αυτό θα πρέπει να δημιουργεί. Άλλωστε αυτό είναι που τον χαρακτηρίζει.
Ξεκίνησα να φωτογραφίζω τις συνταγές μου για να σας τις παρουσιάζω μέσα από το blog μου, δημιουργώντας κάθε φορά και μια διαφορετική ιστορία. Πάντα μου άρεσε το φαγητό ή το γλυκό μου να έχει μία ωραία παρουσίαση και να μην είναι απλά σερβιρισμένο σε ένα πιάτο.
Όταν λοιπόν ξεκίνησα το blog μου, μπήκα στη διαδικασία να ψάχνω και να διαβάζω όσο περισσότερα πράγματα μπορούσα γύρω, όχι μόνο από τη φωτογραφία φαγητού, αλλά και από τη σύνθεση και την παρουσίαση του.
Θεωρώ ότι βρίσκομαι ακόμη στην αρχή. Βλέποντας όμως παλαιότερες φωτογραφίες μου, μπορώ να αναγνωρίσω, ότι έχω κάνει μια μεγάλη πρόοδο και αυτό το πέτυχα με πάρα πολύ κόπο, με πάρα πολύ διάβασμα και με πολύ πρακτική άσκηση.
Συνεχώς μου αρέσει να ανακαλύπτω και να διαβάζω γύρω από τη φωτογραφία φαγητού, έτσι ώστε να βελτιώνω τις φωτογραφίες που σας παρουσιάζω, τόσο μέσα από το blog μου, όσο και μέσα από τα social. Είναι κάτι που κάνω με πολύ αγάπη και χαρά.
Αυτό που έχω μάθει λοιπόν, είναι ότι, ο καθένας θα πρέπει να έχει το δικό του προσωπικό στυλ και πάω σε αυτό να μελετά και να βελτιώνεται.
Υπάρχουν όμως κάποιοι βασικοί κανόνες στην φωτογραφία φαγητού που σκοπό έχουν να κάνουν τις φωτογραφίες πιο ελκυστικές. Και σε αυτήν την περίπτωση όμως, οι κανόνες είναι για να σπάνε 😉 ανάλογα με τη διάθεση μας και με αυτό που θέλουμε να παρουσιάσουμε στο ευρύ κοινό.
Η σύνθεση λοιπόν σε μία φωτογραφία φαγητού (food composition) έχει να κάνει κυρίως με το πως είναι τοποθετημένα όλα τα αντικείμενα μέσα στο κάδρο μας, έτσι ώστε να υπάρχει μια ισορροπία, δίνοντας πάντα έμφαση στον πρωταγωνιστή, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι το φαγητό ή το γλυκό μας.
Επειδή λοιπόν με ρωτάτε κατά καιρούς πράγματα σχετικά με τις φωτογραφίες μου, αποφάσισα σήμερα να σας κάνω μία μικρή ανάλυση, γύρω από τη σύνθεση, σε μια συγκεκριμένη φωτογραφία.
Επέλεξα μάλιστα μία φωτογραφία που δεν έχει ως βασικό πρωταγωνιστή ένα ιδιαίτερο πολύχρωμο και εντυπωσιακό πιάτο, αλλά κινείται σε πιο χαμηλούς τόνους.
Έπρεπε λοιπόν να δώσω έμφαση με διάφορους τρόπους στο φαγητό μου, έτσι ώστε να αναδειχθεί περισσότερο.
Ξεκινώ λοιπόν την παρουσίαση μου, τονίζοντας ότι η γεωμετρία σε μια φωτογραφία είναι πολύ σημαντική. Θα πρέπει τα αντικείμενα να είναι τοποθετημένα με τέτοιο τρόπο, ώστε να οδηγήσουμε το μάτι του θεατή στο σημείο ακριβώς που θέλουμε.
Ένα από τα σχήματα που συναντάμε πολύ στις φωτογραφίες φαγητού είναι ο κύκλος. Ο κύκλος, ως γεωμετρικό σχήμα, μπορεί να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στη σύνθεση μιας φωτογραφίας, δίνοντας έμφαση σε συγκεκριμένα σημεία.
Είναι σημαντικό λοιπόν να τοποθετούμε το κυρίως θέμα-αντικείμενο, στην προκειμένη περίπτωση το φαγητό μας, στο εσωτερικό του κύκλου.
Δεν είναι απαραίτητο, όπως θα δείτε και στην παρακάτω φωτογραφία, οι κύκλοι να είναι στο ίδιο μέγεθος. Μπορεί να είναι άλλοι μεγάλοι, άλλοι μικροί, άλλοι να έχουν πιο οβάλ σχήμα ή ακόμη να είναι και κομμένοι στη φωτογραφία μας. Όπως και να’χει ο συνδυασμός τους προσθέτει μια αρμονία στην εικόνα.
Στην παραπάνω φωτογραφία λοιπόν βλέπετε τους διαφορετικούς κύκλους που συνθέτουν την ιστορία μου.
Ένα άλλο σημείο που είναι ολοφάνερο στις φωτογραφίες που αναλύουμε σήμερα είναι ο «αρνητικός χώρος», εγώ θα έλεγα ο κενός χώρος, γνωστός και ως Negative Space.
Πρόκειται για την περιοχή μεταξύ και γύρω από τα αντικείμενα μιας φωτογραφίας. Ο ρόλος του αρνητικού χώρου είναι πολύ σημαντικός, διότι βοηθάει στο να δοθεί έμφαση στο κυρίως θέμα.
Στο σημείο αυτό να τονίσω βέβαια, πως όλα έχουν να κάνουν τόσο με το στυλ, όσο και με το θέμα που θέλει να παρουσιάσει ο εκάστοτε δημιουργός, όπως έχω αναφέρει και πιο πάνω. Μπορεί κάποιος να μην επιλέξει να αφήσει κενό χώρο -nagative space- στη σύνθεση της φωτογραφίας του, αλλά να δώσει έμφαση στο κυρίως θέμα με άλλο τρόπο.
Στις παρακάτω φωτογραφίες μπορείτε να δείτε τον κενό χώρο που έχω επιλέξει, έτσι ώστε να οδηγήσω το μάτι του θεατή στο σημείο που θέλω.
Επίσης, ένα χαρακτηριστικό των φωτογραφιών φαγητού είναι το layering.
Δε υπάρχει, όσο και αν έψαξα, κάποια συγκεκριμένη ορολογία στα ελληνικά για το layering (αν γνωρίζετε κάποια, θα ήθελα να μου τη γράψετε κάτω στα σχόλια).
Με απλά λόγια, το layering το δημιουργείς με τα διάφορα αντικείμενα ή ακόμη και υφάσματα, με τα οποία μπορείς να «ντύσεις» τις φωτογραφίες σου δίνοντας έμφαση στο κυρίως θέμα.
Στη δική μου φωτογραφία, οι ξύλινοι δίσκοι, η λινή πετσέτα καθώς και το πιάτο πάνω στο οποίο έχει τοποθετηθεί το βαθύ πιάτο με τη σούπα μου, παίζουν αυτόν το ρόλο.
Συνάμα, μαζί με το layering στη σύνθεση μιας φωτογραφίας, εξίσου σημαντικό ρόλο παίζει και η υφή, ως εργαλείο σύνθεσης. Σαν όρο θα τον συναντήσετε ως Texture.
Το ίδιο το φαγητό από μόνο του μπορεί να έχει μια τέλεια υφή. Παρόλα αυτά μπορούμε να ενισχύσουμε την υφή στις φωτογραφίες μας και στο πιάτο μας προσθέτοντας π.χ κάποια υλικά, τα οποία βέβαια σχετίζονται άμεσα με τη συνταγή μας, όπως εδώ το τριμμένο πιπέρι και το τυρί.
Επίσης, ελαφρώς ανάγλυφες επιφάνειες, υφάσματα με μαλακές υφές, όπως λινό ή γάζα, αντικείμενα που σχετίζονται με τη συνταγή-φαγητό, όπως ο μύλος του πιπεριού ή το κομμάτι του τυριού που θα τρίψουμε στη σούπα μας, μπορούν να προσθέσουν υφή-texture και ενδιαφέρον στη φωτογραφία μας.
Στη δική μου φωτογραφία, πρόσθεσα στο φαγητό μου επιπλέον ένα από τα βασικά συστατικά της σούπας μου, το κοτόπουλο, τοποθέτησα λεμόνια στο κάδρο μου και σέρβιρα τη σούπα μου επάνω σε μια λινή πετσέτα.
Για να ολοκληρώσω την παρουσίαση, θα αναφερθώ λίγο και χρωματική παλέτα της φωτογραφίας μου.
Επέλεξα ένα αναλογικό συνδυασμό χρωμάτων.
Τρία γειτονικά χρώματα, το πράσινο, το κίτρινο και το σκούρο πορτοκαλί- καφέ, σε διαφορετικούς τόνους, δημιουργούν ένα χαλαρωτικό και ευχάριστο αποτέλεσμα. Τα χρώματα αυτά έχουν συνδυαστεί με μια σκούρα βάση έτσι ώστε να δοθεί έμφαση περισσότερο στο κυρίως θέμα, που στην προκειμένη περίπτωση είναι η σούπα με το φωτεινό κίτρινο χρώμα.
Κάπως έτσι λοιπόν, ολοκληρώνω το διαφορετικό αυτό άρθρο μου. Εύχομαι να το βρήκατε ενδιαφέρον και να πήρατε ιδέες για να δημιουργήσετε τις δικές σας «γευστικές» φωτογραφικές συνθέσεις. Περιμένω τα σχόλια σας.
Θα χαρώ πολύ να δω φωτογραφίες σας εμπνευσμένες από αυτά τα μικρά tips που σας έδωσα. Μην ξεχάσετε να με κάνετε mention στο instagram γράφοντας @letstreatourselves.gr έτσι ώστε να δω τις δημιουργίες σας.
Μέχρι το επόμενο μας «μάθημα» να είστε καλά και να φτιάχνετε νοστιμιές.
Φιλιά
Ευγενία
4 Comments
Eleni
Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σου Ευγενία! Ελπίζω να είναι η αρχή για πολλά ακόμη σχετικά με το food photography γιατί οι φωτογραφίες σου είναι πραγματικά εκπληκτικές! Θα ήταν εξίσου ενδιαφέρον να μας μιλήσεις για τον εξοπλισμό σου, για παράδειγμα. Και αν σκεφτείς ποτέ να οργανώσεις courses, θα δήλωνα ευχαρίστως συμμετοχή!
Handmadelittletreats
Σε ευχαριστώ πολύ Ελένη. Χαίρομαι που σου άρεσε το άρθρο μου και που βρήκες ενδιαφέρον τα tips που σας παρουσίασα γύρω από τη φωτογραφία φαγητού. Θα ακολουθήσουν και άλλα. Σχετικά τώρα με τα courses που αναφέρεις, έχω αυτήν την επιθυμία και θα ήθελα πολύ να την πραγματοποιήσω. Αν ποτέ γίνει αυτό, θα χαιρόμουν πολύ να γνωριστούμε και από κοντά.
Γιώργος
Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο σου!! σχετικά με το layering που αναφέρεις, στα ελληνικά και σε ελεύθερη μετάφραση θα μπορούσαμε να το πούμε στρωματοποίηση ή ακόμη πιο ελεύθερα, ντύσιμο της εικόνας. Ο όρος υπάρχει γενικότερα στην επεξεργασία εικόνας και σε προγράμματα επεξεργασίας όπως το photoshop ή το corel photopaint και η αλήθεια είναι ότι το χρησιμοποιούμε πολύ χωρίς ποτέ να μπήκαμε στον ῾πειρασμό῾ να το μεταφράσουμε στα ελληνικά.
Σε παρακολουθώ στενά και μελετώ όλα σου τα άρθρα
Με εκτίμηση Γιώργος
Handmadelittletreats
Σε ευχαριστώ πολύ Γιώργο για τα καλά σου λόγια. Η αλήθεια είναι ότι και ο όρος στρωματοποίηση και το ντύσιμο της εικόνας, θεωρώ πως ταιριάζουν γάντι στην παρούσα περίπτωση. Αν έπρεπε να διαλέξω κάποιο από τα δύο, θα διάλεγα το ντύσιμο της εικόνας. Θεωρώ πως, σε ελεύθερη μετάφραση, είναι ένας όρος που καλύπτει όλο το εύρος του layering ως έννοια.